Terug naar artikelen

Theatervoorstelling Vele hemels boven de zevende leidt tot mooie bezonken avond

Geschreven door Hein Janssen recensie - De Volkskrant

Theater - Bos Theaterproducties
Het uitmelken van Griet Op de Beecks succestitel kan dus ook tot een mooie, bezonken toneelavond leiden, zo blijkt. Peter Bolhuis is fraai als alcoholistische vader en Henriëtte Tols cynische humor brengt lucht in de voorstelling.

Soms kunnen acteurs met elkaar een voorstelling naar een hoger plan tillen. Zoals in Griet Op de Beecks Vele hemels boven de zevende, dat na boek en film toe is aan een derde leven. Opnieuw kijken we naar romanpersonages die in het theater tot leven komen: in dit geval de Vlaamse familie van Jeanne en Jos, hun twee dochters en kleindochter. Allemaal tobben ze met hun eigen sores (boulimia, overspel, alcoholisme, kortom: onvervuld verlangen). Het uitmelken van een succestitel is gangbaar in de cultuursector.

BUITENGEWOON AANDOENLIJK
In de theaterbewerking van Léon van der Sanden trekt het hele boek aan je voorbij, inclusief de literaire trucjes. De personages richten zich in monologen tot het publiek om kond te doen van hun zielenpijn. Langzaamaan raken ze met elkaar verweven, totdat er aan het eind geen ontkomen meer aan is: ze moeten elkaar onder ogen zien en hun conclusies trekken.

Erg verrassend is dat niet, maar in de stijlvolle en -vaste regie van Ursul de Geer leidt dat tot een mooie, bezonken toneelavond. Gespeeld in een sobere, erg mooie scenografie (Herbert Janse) en een prachtig lichtplan (Uri Rapaport). Peter Bolhuis balanceert als alcoholistische vader fraai op de rand van larmoyant en is daardoor zo tragisch. De cynische humor van Henriëtte Tol als de moeder brengt lucht in de voorstelling, maar daaronder laat ze pijnlijk haar wanhoop zien. Buitengewoon aandoenlijk is de schijnbaar stoïcijnse levenspijn van Eva, prachtig gespeeld door Hanne Arendzen. Zij maakt ten slotte de meest rigoureuze keuze door van het donker naar het licht te springen.

De voorstelling was op zaterdag 26 mei te zien in de Deventer Schouwburg. Regelmatig zijn daar literaire voorstellingen te zien. Meer info over het actuele programma!

— Einde. —